SPROGMUSEET

Redaktør: Ole Stig Andersen

Støttet kommunikation med udgangspunkt i PODD

PODD

PODD: Pragmatisk Organiserede Dynamiske Displays

For personer, som af forskellige grunde ikke har mulighed for at benytte tale tilstrækkeligt til kommunikation, er der brug for at give adgang til en alternativ og supplerende kommunikation (ASK). En støttende strategi hertil er PODD.

PODD er en forkortelse for Pragmatisk Organiserede Dynamiske Displays (sider/tavler) Det betyder at et kommunikationsredskab i form af en kommunikationsbog er:

  • opbygget af tavler med symboler
  • ud fra den praktiske brug af sproget
  • og organiseret på en dynamisk og systematisk måde,

så man ledes til sandsynligt ordforråd, der kan bruges til kommunikation i den aktuelle situation.

kursist

Talepædagog Gayle Porter, Australien, har udviklet systemet gennem de seneste 20 år i sit arbejde med børn med Cerebral Parese. Hun tager udgangspunkt i det normale barns sprogudvikling og i erkendelsen af, at sprog udvikles gennem brugen, og hun mener at udfordringen består i at sørge for, at der er tilstrækkeligt ordforråd til:

at klare barnets nuværende kommunikation,

og at stimulere den videre udvikling

af barnets kommunikative og sproglige færdigheder.

Gayle Porter har samlet sine erfaringer i en teoribog og CD’er med skabeloner til fremstilling af personlige kommunikationsbøger fra et begynderniveau til et mere avanceret niveau. Bøgerne til tidligt niveau er på én side; mere avancerede bøger er tosidede. Materialet er oversat til dansk. I Danmark benytter vi ikke kun materialet til børn med Cerebral Parese, men har positive erfaringer med tilrettede PODD-bøger som kommunikationsstøtte til børn, unge og voksne med både medfødte og erhvervede funktionsnedsættelser, som påvirker tale og kommunikation.

For et praktisk eksempel henvises til Vivi Løkkegaards indlæg fra Østermølleskolen i Thisted.

PODD-bøger

Dynamisk PODD

Personer, som har fået en hensigtsmæssig kommunikation gennem brug af principperne for PODD og efterhånden en stor bog med mange symboler/ord, kan, hvis det er muligt at finde en betjeningsform, have mulighed for at få overført deres PODD-bog til en tabletpc med syntetisk tale. Den kan opfattes som en ”dynamisk talemaskine”. Ved tryk på et felt vil symbolets tekst blive udtalt og computeren vil ”bladre” til den side, som valget fører til med symbol/ordforråd som kan forudses brugt til at udvide det første valg. ISAAC Danmark, den nationale afdeling af International Society for Augmentative and Alternative Communication, afholder kurser i PODD.

Edda Medici, kommunikationskonsulent
Institut for Syn og Teknologi, Region Nordjylland

Beslægtede artikler på Sprogmuseet.dk:

Læs også:

  1. PODD-bøger på Østermølle Rolighedsskolen, Thisted Østermølle er en afdeling på Rolighedsskolen i Thisted. Vi er en skole med elever med generelle indlæringsvanskeligheder, vi har elever med mange forskellige handicaps. De fleste har fra...
  2. Sproget er Minspeak og AAC Sprogudvikling hos handicappede børn uden et funktionelt talesprog Sprogklassen 2009-2010. En gruppe af børn uden et funktionelt talesprog har fået mulighed for at kommunikere langt mere selvstændigt end tidligere vha...
  3. Professor dr. ABC – et spændende sprogprojekt for børn og unge Professor dr. ABC, alias diplom. pæd. Claus Sax Hinrichs Tysk er ikke kedeligt! Tysk er svært at lære, og så er det...
  4. Sprogstimulering via børnekulturelle tiltag Børnekulissens udstilling "Med arme og ben" turnerer rundt på landets biblioteker. Her "Hovedstolen". Lige nu kan den prøves på Glostrup Bibliotek indtil 1. juni. De fleste voksne har et sprog,...
Tagget med: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar

  1. Gayle Porter är inte talepedagog hon är logoped!

Skriv en kommentar