SPROGMUSEET

Redaktør: Ole Stig Andersen

Autenticitet i undervisningen

Tre elever skiftes til at læse for en plejehjemsbeboer

Læsning er blevet et stort fokusområde i undervisningen, der læses meget i alle fag, og der er mange måder at bruge og øve læsningen på. Det er derfor vigtigt, at der søges nye måder, hvorpå læsningen kan gøres spændende og motiverende. På Bankagerskolen har vi, i samarbejde med det lokale plejehjem, forsøgt at gøre læsningen og skrivningen interessant ved at lave projekt” Elever læser for plejehjemsbeboere”.

Opstart og planlægning

I august 2010 modtog jeg en mail fra beskæftigelsesvejleder Irma Lund fra plejehjemmet Præsthøjgaard i Horsens. Hun havde hørt om et plejehjem i Tønder, der havde kørt et projekt med en skoleklasse, som lavede oplæsning for plejehjemsbeboere. Var det mon noget vi på Bankagerskolen kunne være interesseret i? Jeg tog straks kontakt til vore lærere i 4. klasse, og de var med på ideen. Hurtigt herefter fik vi arrangeret et opstartsmøde, hvor vi fastsatte indholdet.

Vi besluttede, at alle tre 4. klasser skulle deltage. Hver klasse skulle have 4 besøg på plejehjemmet, og der skulle være 2 uger mellem hvert besøg. Beskæftigelsesvejlederen skulle udvælge de beboere, der kunne have glæde af projektet, og hun ville finde nogle frivillige hjælpere, som kunne gå rundt og hjælpe projektet i gang. Lærerne ville sætte eleverne sammen 2 og 2, da de så ville føle sig mere trygge. Lærerne besluttede sig for, at eleverne skulle lære genren eventyr, og de ville derfor gå i gang med at undervise i dette og finde egnede læsetekster. Ved skoleårets første forældremøde orienterede lærerne om projektet.

Frivillige hjælpere viser eleverne rundt til beboerne

Det første besøg

Den 3. november gik startskuddet. 4.b, klasselæreren samt undertegnede mødte op på plejehjemmet kl. 10.30 – en gåtur på 15 minutter. Vi mødtes med beskæftigelsesvejlederen og hjælperne i forhallen. Her fik eleverne at vide, hvem de skulle læse for under forløbet. De fik også en lille snak om det at bo på plejehjem. En af drengene ville også gerne vide, hvad man nu fik at spise som plejehjemsbeboer. Han blev lidt skuffet, da han fik at vide, at der ikke blev serveret spaghetti til aftensmad og heller ikke guldkorn til morgenmad. Pigerne syntes, at det var sejt at der var frisørsalon på plejehjemmet.

Efter den fælles opstart blev eleverne fordelt hos de forskellige beboere. De frivillige hjælpere var klar til at hjælpe eleverne med at finde den rette at læse for, og de sørgede også for at byde eleverne på saftevand efter endt læsning.

Det var tydeligt at se, at alle nød det, eleverne havde glædet sig til at læse op, og nogle af de ældre havde købt slik til eleverne.

En af gangene, hvor eleverne var på besøg på plejehjemmet, kom Radio Østjylland på besøg. De ønskede at høre lidt om projektet, og elever, beboere, personale samt undertegnede blev interviewet – det var rigtig spændende for eleverne.

Flyt undervisningen ud i virkeligheden

Da projektet startede, var det meningen, at der skulle fokuseres på læsningen, men det blev hurtigt udbygget med flere positive ting. Eleverne skrev breve, de optrådte med julesange, de havde pludselig et ansvar i forhold til at føre en samtale.  Eleverne blev rost af personalet, og de ældre var taknemmelige for besøgene. Hele projektet har været positivt og givtigt for alle. Den store succes skyldes da bestemt at personalet på plejehjemmet samt lærerne havde valgt at tillægge det så stor værdi!

Når man laver sådan et projekt, opererer man pludselig i flere lag:

  • oplæsningen får en anden værdi, eleverne kan pludselig se, at det vækker glæde at kunne læse en historie højt for nogen – det får en anden værdi end at læse for klassen
  • eleverne opdager, at det er vigtigt at bruge tid på at øve betoning, pause og udtale
  • skrivning af breve bliver ”genoplivet”, det er sjovere at skrive et brev med en rigtig modtager end at formulere noget i en danskbog. Endvidere betyder det, at eleverne og de ældre har noget at snakke ud fra, næste gang de kommer på besøg.
  • eleverne fandt det interessant at se et plejehjem, mange af dem havde aldrig været på sådan et.

Det kan bestemt anbefales, at man af og til tænker anderledes i forhold til den normale undervisning i klasselokalet, og flytter den ud i virkeligheden.

Anette Frank
Afdelingsleder og Læsevejleder
Bankagerskolen, Horsens

Læs også:

  1. Hjælpemidler i sprogundervisningen Elle mai s’arranger, quelques phrases sortent amende GoogleTranslate oversætter til fransk, men hvilket fransk? ”Elle mai-être vrai, mais il peut aussi se tromper” er oversættelsen dansk-fransk i Google Translate af...
  2. Professor dr. ABC – et spændende sprogprojekt for børn og unge Professor dr. ABC, alias diplom. pæd. Claus Sax Hinrichs Tysk er ikke kedeligt! Tysk er svært at lære, og så er det...
  3. Æ synnejyer snakke synnejysk Engang i sommer læste jeg i en jysk avis en overskrift og nogle linjer om det sønderjyske sprogs fremtid. Det var interessant nok ikke en jysk sprogforsker som havde udtalt...
  4. Grænseforeningens kulturmødeambassadører Grænseforeningens kulturmødeambassadører Kulturmødeambassadørerne er et af Grænseforeningens bud på et projekt, som rammer lige ned i den moderne danske dagsorden. Det er en dagsorden, hvor betydningen af 1864 og viden...
Tagget med: , ,

Skriv en kommentar